Programın Adı
Drama
Programın Dayanağı
- 06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu,
- Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarih ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen, Yaygın Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
- Haziran 2011 tarih ve 2645 Sayılı Tebliğler Dergisinde yayımlanan Halk Eğitim Faaliyetlerinin Uygulamasına Dair Yönerge,
- Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının05.04.2012 tarih ve 20 Sayılı kararıyla kabul edilen Drama Dersi Öğretim programı
Programa Giriş Koşulları
- Okuryazar olmak,
- 13 yaşını tamamlamak.
Programın Amaçları
Drama kursunu bitiren bireyin,
- Drama ile ilgili temel kavramları/bilgileri kullanarak diğer alanlarla ilişkisini açıklaması,
- Yaratıcı ürünler tasarlaması,
- Öğretim ortamında etkin iletişim yöntemlerini kullanma konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazanması,
- Drama ilkelerini özümseyerek istendik davranış sağlaması,
- Gözlemlerini, duygu ve düşüncelerini rol içinde drama tekniklerini kullanarak uygulaması,
- Kültürel ve etik değerlerin toplumsallaşmaya etkisini açıklaması,
- İşbirliğinin ve oyunun ruh ve beden sağlığı üzerindeki etkisini açıklaması amaçlanmaktadır.
Programın Uygulanmasıyla İlgili Açıklamalar
- Bu programla toplumu oluşturan bireylerin, kendini gerçekleştirme becerilerinin yükseltilerek geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
- Öğrenme süreçlerinde anlatım, soru-cevap, yaparak ve yaşayarak öğrenme yöntemlerinin yanında, bireylerin düşünmelerini, araştırmalarını, sorun çözmelerini ve edindikleri bilgi ve beceriyi yeniden yapılandırıp hayata geçirmelerini destekleyen, eğlenerek öğreten bireysel öğrenme yöntem ve teknikler uygulanır.
- Kurs Programı, Millî Eğitim Bakanlığında görevli uzman ve alan öğretmenleri ve alan uzmanları ile iş birliği içinde hazırlanmıştır.
- Program, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı eğitim kurumlarında veya diğer kurumlarca açılan ve eğitim-öğretime uygun ortamlarda uygulanır.
- Programın uygulama sürecinde fiziksel ortam, katılımcıların rahat hareket edebilecekleri genişlikte bir alanın düzenlenmesiyle oluşur. Ses çıkarmayan lamine parke kaplı veya halı döşenmiş zemin malzemeleri ile döşenmiş olmasına özen gösterilmelidir. Ses ve ışık düzeni, fiziksel ortamın gereklerindendir. Çok büyük bir alana gerek olmasa da katılımcıların birbirine çarpmadan rahat hareket edebilecekleri genişlikte bir alan, müze, bahçe, sokak, hayvanat bahçesi, tarihi yerler, açık hava mekânları gibi yerlerde uygulama yapılabilir.
- Program sonunda bireye yönelik teorik ve pratik değerlendirme yapılır.
- Programın uygulanmasında hayat boyu rehberlik hizmeti sunan eğiticiler, kursiyerlerin kişisel ve mesleki nedenlerle yeterliliklerinin değişmesi ve gelişmesine katkıda bulunacak bir rehber niteliğinde olmalıdır.
- Drama kursunun bitiren bireylere aşağıda verilen değerlerin kazandırılması hedeflenmiştir.
Değerler
- Sorumluluk
- Doğruluk ve dürüstlük
- Kurallara uyma
- Yardımlaşma
- Empati
- Ahlak
Program Süresi
Kurs programının süresi; günde en fazla 6 ders saati uygulanacak şekilde toplam 120 ders saatidir.
Konular | Süre (Ders Saati) |
Drama | 12 |
Tanışma ve Bireysel Özellikler | 12 |
İletişim ve Etkileşim | 12 |
Grup İletişimi ve Etkileşimi | 12 |
Duyu Çalışmaları ve Duyular | 12 |
Bedene Dayalı Çalışmalar | 12 |
Materyal Oyunları | 12 |
Kendini ve Başkalarını Anlamanın Yolları: Empati | 12 |
Öz Yönetim ve Kendini Gerçekleştirme | 12 |
Rol Oyunları ve Alıştırmaları | 12 |
Toplam | 120 |
İçerik
- Drama
- Dramanın Tanımı
- Dramanın Tarihçesi
- Drama Öncüleri
- Dramada Kullanılan Temel Kavramlar
- Dramanın Diğer Alanlarla İlişkisi
- Tanışma ve Bireysel Özellikler
- Fiziksel Isınma
- Tanışma Oyunları
- Eş Zamanlı Çalışmalar (Duygu ve Duruş)
- Bireysel Özellikleri Tanıma
- Mekanı Tanıma
- İletişim ve Etkileşim
- Dikkat Geliştirici Oyunlar
- Dil Becerilerine Yönelik Oyunlar
- Güven Çalışmaları
- Eş Zamanlı (Duygu – Duruş – Diyalog)
- Grup İletişimi ve Etkileşimi
- Grup Oyunları
- Ayna Çalışması
- Öykü Oluşturma
- Sınırlı Doğaçlamalar
- Duyu Çalışmaları ve Duyular
- Devinim Alıştırmaları
- Duyu Oyunları
- Duyulara Dayalı Öykü Oluşturma
- Bedene Dayalı Çalışmalar
- Çocuk Oyunları
- Bedene Dayalı Alıştırmalar
- Donuk İmge (Duygu ve Duruş)
- Donuk İmge (Duygu, Duruş ve Diyalog)
- Devinim ve Ritim Çalışmaları
- Materyal Oyunları
- Materyal Oyunları (Çocuk Oyunları)
- Beden Diline Yönelik Alıştırmalar
- Nesne Çalışmaları
- Artık Materyal Çalışmaları
- Kendini ve Başkalarını Anlamanın Yolları: Empati
- Duygu Alıştırmaları
- Empati Çalışmaları
- Anılara Dayalı Çalışmalar
- Öz Yönetim ve Kendini Gerçekleştirme
- Milli ve Kültürel Değer Çalışmaları
- Toplumsallaşma Çalışmaları
- Değerler ve Drama İlişkisi
- Rol Oyunları ve Alıştırmaları
- Role Hazırlık Oyunları
- Sınırlandırılmış Doğaçlama Çalışmaları
- Zaman
- Mekân
- Tema
Ölçme Ve Değerlendirmeyle İlgili Esaslar
- Değerlendirme, Yaygın Eğitim Kurumları Yönetmeliği esaslarına göre belirlenmektedir.
- Kursiyerin kendi kendine yaptığı tüm öğrenim faaliyetler,
- Kursiyerin performansına dayalı olarak gerçekleştirilecek sınavlar,
- Kursiyere kurs sonunda yapılan uygulamalı sınavlar, 100 puan üzerinden değerlendirilir.
- Değerlendirme; ders öğretmeni tarafından yazılı, sözlü, uygulamalı sınavlar veya varsa ödev ya da projelere göre yapılır. Birden fazla sınav şekli ile sınavı yapılan dersin puanı veya notu, bu sınavların aritmetik ortalaması ile belirlenir. Bu puan veya not, kursun başarı puan ya da notu olarak değerlendirilir.
- Programların özelliğine göre sınavlar ve başarı değerlendirmesi bilişim teknolojisi kullanılarak da yapılabilir.
- Kursiyerlerin sağlık durumları veya bedensel engelleri nedeniyle bazı derslerdeki sınavlar, durumlarına uygun sınav yöntemiyle yapılır.
Programın Uygulanmasında Kullanılacak Öğretim Araç-Gereçleri
- Ders kitabı olarak Milli Eğitim Bakanlığının yayınlamış olduğu yazılı materyaller,
- Kaynak ders kitapları, bireysel öğrenme materyalleri, kaynak ders kitaplarının bulunmaması durumunda öğretmen/öğretici tarafından hazırlanan ders notları,
- Programın uygulanabilmesi için salon ve ses düzeni ile ilgili alan standart donanımları ve programın gerektirdiği diğer donanımlar kullanılacaktır. Yararlanılacak araç ve gereçlerden bazıları şunlardır: Müzik çalar, CD, projeksiyon, bilgisayar, DVD, projektör, TV, yazı panosu, reklam panosu ve çeşitleri, oyuncak çeşitleri, kukla çeşitleri, kutu çeşitleri, giysi çeşitleri, küçük ev eşyaları, kurdele ve ip çeşitleri, karton, boya kalemleri, gazeteler, dergiler, poster çeşitleri, afiş, çeşitli boyutlarda resim ve fotoğraflar v.b. araçlar kullanılabilir.
Belgelendirme
Kursu başarı ile tamamlayanlara, kurs bitirme belgesi düzenlenir.